مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

ریزش مو در زنان یک مشکل رایج است. اگرچه طاسی در زنان بسیار نادر است، ولی ریزش مو نگران کننده است. برای اطلاعات بیشتر درباره درمان ریزش مو مطالب زیر را بخوانید.
اگر روی بالشتان تعدادی زیادی مو دیدید شما در معرض ریزش مو هستید. ریزش مو در زنان می‌تواند به دلایل مختلف باشد. علل شایع پیری، یائسگی و برخی بیماری‌های ژنتیکی است. شرایط پزشکی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، اختلالات تیروئید، کم خونی، آلرژی و برخی بیماری‌های مزمن دیگر می‎تواند باعث ریزش مو در زنان شود که تا حدی می‌تواند از طریق درمان مناسب جلوگیری شود. به غیر از این استرس، داروهای خاص و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند باعث ریزش مو شود.
شایع‌ترین علت ریزش مو در مردان و زنان، آلوپسی آندروژنیک است. الگوی ریزش مو به دلیل این شرایط برای مردان و زنان متفاوت است. مردان طاسی و ریزش مو را در مناطق خاصی مانند پیشانی تجربه می‌کنند، ریزش مو در زنان یکنواخت است و ممکن است در بالا و جلو سر بیشتر باشد. طاسی در مردان، به علت عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می‌شود، در حالی که در زنان دلیل اصلی آن تغییرات هورمونی در طول زایمان، شروع یا توقف استفاده از قرص‌های ضد بارداری یا یائسگی است. به طورکلی، زنان مبتلا به ریزش مو درمان داخلی نمی‌شوند، مگر اینکه پزشکان از این واقعیت اطمینان حاصل کنند که سطح آندروژن در بدن بسیار بالاتر از استاندارد‌های عادی است. در غیر این صورت، داروها را فقط برای کاربرد موضعی پیشنهاد می‌کنند.

داروها

داروهای مختلفی برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود و اثربخشی این داروها از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است. با این وجود، درمان کامل تقریبا غیرممکن است، برخی از کاربران نتایج مثبتی را گزارش کرده‌اند. شایع‌ترین دارو برای درمان موضعی ریزش موی زنانه، مینوکسیدیل 2٪ است که به میزان قابل توجهی برای رشد مو مفید است. این دارو در درمان زنان موثرتر از مردان است. تقریبا 12 ماه استفاده از مینوکسیدیل برای رشد دوباره موها طول می‌کشد. موهای جدید ممکن است نازک‌تر و کوتاه‌تر باشند و اگر مصرف دارو را متوقف کنید، ممکن است رشد مو کند شود استفاده از مینوکسیدیل می‌تواند باعث سوزش در پوست سر شود.
داروهای ضد میکروبی برای درمان شامل: آلدکتون یا اسپیرونولاکتون، تامامت یا سایمتیدین، سیتروترون استات، استروژن / پروژسترون، قرصهای ضد بارداری، نزولار یا کتووکونازول و پروپسیا / پروستات استفاده می شود. آلدکتون یا اسپرینولاکتون دارو ضد انترن است که باعث کاهش تولید هورمون می‌شود و فعالیت آن را محدود می‌کند. سایمتیدین در درمان ریزش مو و هیرسوتیسم در جلوگیری از رشد موی اضافی صورت در زنان موثر است. یکی دیگر از داروهایی که به نام سایپروترون استات نیز گفته می‌شود اثر متوقف کننده روی اتصال دی هیدروتستوسترون به گیرنده‌های آن است. این دارو به علت عوارض جانبی سمی و مضر آن به طور معمول مصرف نمی شود.

پیوند مو

هنگامی که دارو و روش‌های درمانی دیگر برای درمان ریزش مو موفق نیستند، می‌توانید پیوند مو انجام دهید. روش‌های جراحی گران و دردناک است. علاوه بر این، ممکن است عوارض جانبی مانند زخم و عفونت ایجاد کنند. در جراحی پیوند مو، شکاف‌های کوچک در پوست سر ایجاد می‌شود و با برداشتن مو از قسمت پشت و یا قسمت جلویی جمجمه پیوند انجام می‌شود. در این روش برای قسمت های که موهای نازکی دارد به چند جلسه مراجعه نیاز هست. پيوند فوليکولار یا تغيير موي فردي موفق‌تر است. برای نتایج بهتر، این جراحی را می‌توان با پیوند مو یا پیوند فولیکولار ترکیب کرد.
اگر مشکل شما خیلی جدی نیست، به عنوان مثال اگر ریزش مو ملایم یا متوسط باشد، پس با مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود و خوردن یک رژیم متعادل حاوی غذاهای غنی از پروتئین و جلوگیری از شکر پالایش شده و سایر مواد غذایی که می‌تواند باعث ریزش مو شود، از ریزش مو جلوگیری کنید. سعی کنید استرس و اضطراب را کنترل کنید و به طور منظم ورزش کنید. اگر مشکل بدتر شد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. بنابراین، درمان باید طبق دستورالعمل پزشک انجام شود، که بهترین فرد برای تشخیص عامل اصلی است.
درمان جایگزینی هورمون که شامل قرص ها و کرم استروژن / پروژسترون است، شایعترین داروهای داخلی است که برای ریزش مو در زنان در دوران یائسگی یا افرادی که کمبود این هورمون دارند، انجام می شود. برخی از داروهای ضد بارداری خوراکی مثل قرصهای ضددرد با شاخص آندروژن کم، در درمان ریزش مو در زنان مفید هستند. لازم به ذکر است که قرص های ضد سرطان با شاخص آندروژن بالا می تواند باعث ریزش مو شود. گفته می شود که Ketoconazole، که یک دارو ضد قارچی است، در کاهش تولید تستوسترون و سایر آندروژن ها مفید است. پروپتیا / پروسار یک داروی مورد استفاده برای درمان مشکلات پروستات بود و بعدها موثر بر ریزش مو در مردان بود. گفته شده است که این دارو میتواند برای درمان ریزش مو مفید باشد، اما نتایج قابل توجهی وجود ندارد. در بالا گفته می شود داروها نباید بدون توصیه یک متخصص پزشکی واکسینه شود